צו הפטר/צו שיקום כלכלי

תוכן העמוד:

אנשים רבים נקלעים לחובות ונאלצים להתמודד עם קשיים כלכליים בעקבות יוקר המחייה בישראל, מצב ביטחוני או ניהול עסק שלא הצליח, כך שלא אחת, נוצר מדרון חלקלק לחובות גדולים הצוברים ריביות גבוהות. אנשים אילו יכולים להסתייע בהליך משפטי הקיים בחוק, הנקרא "הליך פשיטת רגל". למרות ששמו של ההליך מרתיע לא מעט אנשים, הליך זה יכול לסייע רבות ולהביא אנשים רבים לסיום חובותיהם ולפתוח "דף חדש בחייהם הכלכלים והאישיים".

 

מהו בעצם "צו הפטר"?

צו הפטר הינו "האור בקצה המנהרה" לאדם שנקלע לחובות. זהו צו הקובע כי חובותיו של האדם נמחקו וכל ההגבלות שהוטלו עליו הוסרו. זהו צו המקנה לחייב אפשרות לפתוח בחיים כלכליים חדשים, זאת לאחר הוכחה כי החייב יצר את חובותיו בתום לב והשיב את מלוא הכספים אשר היה מסוגל להשיב לנושיו. צו הפטר הינו סוג של נקודת סיום של הליך המשפטי – פשיטת הרגל.

על מנת להגיע לנקודת הסיום ולמחוק את כל חובותיו של אדם, עליו להגיש בקשה לצו כינוס נכסים. כאשר בית המפשט מאשר קבלתו של הצו, ההליכים המשפטיים המופעלים כנגד החייב מוקפאים.

בד בבד ממנה בית המשפט בעל תפקיד העונה על השם "מנהל מיוחד" אשר תפקידו לבדוק את מצבו הכלכלי והתנהלותו הכלכלית של החייב וכן לכנס את על נכסיו במידה וקיימים כאלה, ולהעביר אותם לקופת פשיטת הרגל. בצו הכינוס מוטלות מגבלות מועטות: צו עיכוב יציאה מהארץ, איסור על שימוש בכרטיסי אשראי, פתיחת עוסק מורשה או תאגיד, ועוד מגבלות אחדות.

 

האם כל אחד זכאי לקבלת צו הפטר?

עד לשנת 1996, חלה על החייב החובה לשלם לפחות שליש מסכום סך חובותיו, על מנת להיות רשאי לקבל את צו ההפטר. ואולם כעת, כל אדם זכאי לקבלת הצו, ללא התנייה הקשורה לתשלום סכום מסוים.

תנאי הכרחי אחר המזכה את החייב לצו הפטר הוא תנאי הקובע כי החייב צבר חובותיו בתום לב. המושג "תום לב" הינו רחב וניתן להכניס לתוכו הגדרות רבות. בדרך כלל בית המשפט בוחן את התנהגותו הכלכלית של החייב בעת יצירת החובות ולאחריהן. למשל אם יוכח כי החייב צבר חובות על ידי הימורים או בשל מעשים פלילים, ספק רב אם בית המשפט ייעתר לבקשתו.

 

קיימים מספר מקרים אשר אינם כלולים במסגרת צו ההפטר:

צו ההפטר פוטר את החייב מכל חובותיו, מלבד רשימת חובות (שלא כולה מוזכרת במאמר זה), אשר אינם כלולים במסגרת צו ההפטר:

  • פסק דין מזונות.
  • קנס לטובת המדינה.
  • עבירה פלילית.
  • התחייבות בדבר הימנעות מעבירה.
  • חוב שנוצר על ידי מרמה.
  • חוב נזיקי, קרי, סכום בלתי קצוב.

 

צו הפטר מה זה

רבים בינינו נקלעים מדי שנה למצב קשה ומסובך כאשר צברו חובות כספיים כבדים. עבור אדם החייב כספים לנושים שונים, מדובר במצב דברים שעל מנת להיחלץ ממנו יזדקק לצו הפטר אותו יקבל מבית המשפט המחוזי.

הפטר הוא צו חשוב ביותר שניתן על ידי שופט במסגרת הליך פשיטת רגל, המסייע לחייב למחוק את יתרת חובו ולפתוח דף חדש מבחינה כלכלית.

חשוב לדעת – לא כל חייב זכאי לקבל הפטר שכן בית המשפט יבחן את זכאותו בהתאם לנסיבותיו ומשכך, על החייב לפנות לעורך-דין מנוסה ומיומן בתחום.

 

מה חשיבותו של צו הפטר?

צו הפטר חלוט הוא המפלט האחרון של חייב, שכן הוא מהווה סיום הליך פשיטת הרגל והסרת ההגבלות על החייב, לרבות עיכוב יציאה מהארץ והגבלת כרטיסי אשראי.

הצו ישמש גם להגנת החייב כנגד תביעות שיוגשו נגדו ביחס לחובות שנוצרו לפני פשיטת הרגל. לאחר קבלת ההפטר, יוכלו נושיו של החייב לפתוח נגדו בהליכי הוצאה לפועל ביחס לחוב שהיה קיים לפני ההליך, ובתוך כך, יהא החייב רשאי לטעון שניתן היה לתבוע את אותו החוב במסגרת הליך פשיטת הרגל, ומשום כך ההפטר חל עליו.

צו ההפטר מאפשר את מחיקת יתרת החובות מלבד חובות בשל קנסות שניתנו לחייב בגין עבירה, חוב לטובת המדינה או רשות מקומית וכן חוב שנוצר במרמה שהחייב היה שותף לה. כמו כן, לא יחול צו ההפטר על חוב מזונות לפי פסק-דין או חוב נזיקי.

 

לפתוח דף חדש

חשוב לזכור כי האפשרות לקבלת הפטר אינה מונחת בכיסו של החייב כלל ועיקר שכן על החייב להוכיח, בין היתר, כי פעל בתום לב ובניקיון כפיים, וכן בהינתן שבית המשפט רשאי להתנות את קבלת ההפטר ולקבוע כי ינתן באופן חלקי או מלא בהתאם לשיקול דעתו.

על החייב לפנות אל עו"ד דנה פלד כבר בנקודה בה הוא חש כי הדברים יצאו משליטתו, כאשר באמתחתו מסמכים המעידים על מצבו הפיננסי במהלך השנים האחרונות על מנת לגבש עבורו סל טיעונים משפטיים שיש בכוחם להכריע בשאלת זכאותו לקבלת ההפטר המיוחל בסיום ההליך.

 

הפטר בפשיטת רגל

כל אדם אשר הוכרז כפושט רגל רשאי להגיש בקשה לקבלת הפטר, וזוהי ללא ספק המטרה העיקרית שניצבת לנגד עיניהם של החייבים. עם זאת, כדי לקבל הפטר בפשיטת רגל נדרשת הוכחה כי החייב אכן פרע את כל חובותיו וכי אין כל צורך בהמשך ההליכים נגדו.

זוהי מחיקה רשמית של החובות ושל כל המגבלות אשר הגיעו בעקבותיהם, ועל פי החוק ניתן להגיש את הבקשה לאחר שנפרע כשליש מהחוב. קיצור דרך זה הוא צעד חשוב עבור החייבים, ועם ליווי משפטי מקצועי תוכלו לנהל את התהליך הזה בצורה טובה הרבה יותר. עו"ד דנה פלד תסייע לכם בכל שלב בדרך, עד לקבלת ההפטר המיוחל.

 

הפטר בפשיטת רגל – שלושה סוגים

ככלל, הפטר בפשיטת רגל ניתן לחלק לשלוש סוגים מרכזיים:

  • צו הפטר חלוט הוא חלומו של כל חייב, והוא מעניק פטור מלא מכל החובות הקיימים.
  • צו הפטר מותנה קובע כי על החייב להשלים הליך שיוגדר מראש בטרם יוכל לקבל הפטר חלוט
  • צו הפטר חלקי אינו נפוץ במיוחד והוא ניתן רק כאשר קובע בית המשפט כי נהג החייב שלא בתום לב ביחס לחובותיו

כפי שניתן להבין, קבלת צו הפטר היא אולי מטרה משמעותית ונחשקת מבחינת החייבים, אבל ישנם פרטים קטנים שיכולים להשפיע לאין שיעור על ההחלטה שתתקבל בעניינו של החייב. אם כן, לפני שאתם נוקטים בצעדים שונים או מגישים בקשה לבית המשפט, חשוב להתייעץ עם גורם מומחה שמכיר היטב את החוק ואת הסיכוי שלכם להשיג את היעדים שלכם טרם הגשת בקשת ההפטר.

 

הפטר בפשיטת רגל – בשורה התחתונה

ההכרזה על אדם כפושט רגל היא השלב הראשון בהליך ממושך ומורכב, ומרגע זה מוטלות על החייב מגבלות שונות. באופן טבעי, המטרה המרכזית של החייבים היא לקבל הפטר בפשיטת רגל, וכדי להבטיח הליך יעיל ומדויק מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ משפטי וליווי כבר מהצעד הראשון. משרד עורכי דין דנה פלד יסייע לכם בכל שלב הדרך עד לקבלת ההפטר המיוחל, זה שיאפשר לכם לפתוח דף חדש ונקי, בלי חובות וללא מגבלות שונות ומשונות המוטלות על חשבון הבנק שלכם.

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי:
משרד עו"ד פשיטת רגל

עו"ד פשיטת רגל, הוא עורך דין אשר עוסק בתחום  פשיטת רגל מתחיל את ההליך בהגשת בקשה  מטעם החייב להכרזה עליו כפושט רגל. זאת בעקבות העובדה

קרא עוד »
​הגבלת רישיון נהיגה

בהתאם לסעיף 66 (א) לחוק ההוצאה לפועל, רשם ההוצאה לפועל רשאי להטיל הגבלות כנגד החייב. כך שלאחר חצי שנה מיום מסירת האזהרה כדין, לזוכה בתיק

קרא עוד »
פשיטת רגל השלכות

עבור רבים המושג פשיטת רגל נשמע מעין אגדה אורבנית שלא יכולה לקרות להם אבל חשוב להבין כי אנשים רבים נקלעו במהלך חייהם לקשיים כלכליים משמעותיים

קרא עוד »
צו כינוס

צו הכינוס נועד לקבץ את מסת הנכסים של החייב במטרה לחלקם בין נושיו. צו הכינוס מקפיא את נכסי החייב ביום הוצאתו וכונס הנכסים הרשמי מתמנה

קרא עוד »
תביעת חוב בפשיטת רגל

תביעת חוב בפשיטת רגל מוגשת ישירות למנהל המיוחד על ידי הנושים או עורך דין המייצג אותם. זאת במטרה לנסות ולקבל תשלום על החוב שהצטבר אצל

קרא עוד »
חשבון מוגבל

עורך דין חשבון מוגבל הוא חובה במצבים אליו מפני שזה מצב המקשה על ההתנהלות היום יומית של חיינו. דנה פלד עורכת דין המתמקצעת בנושא חשבונות

קרא עוד »
מה עושים בתהליך פשיטת רגל?

תהליך פשיטת הרגל למעשה מאפשר לאדם אשר נקלע לקשיים כלכליים ואין באפשרותו לפרוע את חובותיו לנושיו השונים, לחסל את כל החובות ולפתוח דף חדש בחייו

קרא עוד »
הליך פשיטת רגל

פשיטת רגל הינו הליך משפטי של אדם פרטי, אשר נמצא במצב כלכלי בו קיימים לו יותר התחייבויות מאשר נכסים ולפיכך אין לו יכולת לשלם את

קרא עוד »
פשיטת רגל לאדם פרטי

אנשים רבים מאמינים כי פשיטת רגל זהו תהליך שבלעדי לחברות ועסקים. אך האמת היא כי פשיטת רגל לאדם פרטי יכולה לקרוב בעקבות חובות כספיים מהם

קרא עוד »
בקשה לפשיטת רגל

צמד המילים הזה עשוי להישמע מאיים למדי, אבל הליך פשיטת רגל הוא למעשה הזדמנות של ממש עבור החייבים. זוהי דרך טובה לפתוח דף חדש ונקי,

קרא עוד »
צו תשלומים בפשיטת רגל

בראשיתו של הליך פשיטת הרגל, קרי, עם מתן צו כינוס, יתן בית המשפט לחייב צו תשלומים בפשיטת רגל הקובע הסדר חודשי קבוע בו החייב מוכרח

קרא עוד »
פתיחה
1
שלום וברכה
שלום,
איך אוכל לעזור?
Call Now Button