כל מה שרציתם לדעת על הסכם חיים משותפים

תוכן העמוד:

זוגות רבים בישראל, החולקים חיים משותפים מבלי להינשא אלו לאלו, נוהגים לערוך כיום הסכם זוגיות או בשמו הנוסף: הסכם חיים משותפים. מהו הסכם חיים משותפים, מה מטרתו, במה הוא נבדל מהסכם ממון, מהם היתרונות בהסכם כזה וכיצד עורכים אותו? על כך במאמר שלפניכם.

 

הסכם חיים משותפים מול הסכם ממון: מה ההבדל?

החוק הישראלי עושה הבחנה בין הסכמי ממון, המתייחסים להיבטים הכלכליים הנוגעים לחייהם המשותפים של בני זוג נשואים או ידועים בציבור, ובין הסכמי חיים משותפים (הידועים גם בתור הסכמי זוגיות) – שנועדו להסדיר את אופן החיים יחד, גם ללא צורך חוקי במסגרת הנישואין או מעמד של ידועים בציבור. 

 

הסכם חיים משותפים – לאילו אנשים הוא מתאים?

הסכם חיים משותפים מיועד לזוגות אשר מעוניינים לחלוק את חייהם זה עם זה, כולל זוגות חד מיניים, זוגות שהתחתנו בנישואין אזרחיים או כאלה הנמצאים בפרק ב' וברצונם לעגן בהסכם את חלוקת הרכוש ביניהם, למקרה שיאלצו להיפרד בשלב כזה או אחר.

בעזרת חוזה מסוג זה, מתאפשר לכל אחד מבני הזוג לדעת עם איזה רכוש נכנס לקשר הזוגי ומה נותר ברשותו בסופו. פתרון זה מסייע גם להגן על הרכוש האישי, ההון העצמי והנכסים של כל צד למען ילדיו.

מעבר לחלוקת הרכוש, הסכם חיים משותפים מאפשר להסדיר את תנאי השותפות בין בני הזוג בכל תחום שיבחרו. 

 

האם הסכם חיים משותפים תקף כמסמך משפטי?

הסכם חיים משותפים נחשב כתקף מבחינה משפטית מרגע חתימתו, ללא צורך בקיומם של תנאים נלווים. זאת בשונה מהסכם ממון, המחייב קבלת אישור מיוחד מבית המשפט לאחר חתימתו כדי שיחשב כתקף בפן המשפטי.

אף שאין הכרח בקבלת אישור מבית המשפט כאמור במקרה של הסכמי חיים משותפים, כדי להבטיח את תקינותו והוגנותו כלפי כל אחד מן הצדדים, מומלץ לאשר את הסכם החיים המשותפים מול נוטריון או בבית המשפט לענייני משפחה.

 

מהם ידועים בציבור ואילו זכויות המעמד מקנה?

"ידועים בציבור" הינם זוגות שבחרו שלא להינשא במסגרת נישואין דתיים במדינת ישראל, אך נחשבים מבחינה משפטית כזוג שזכאי לזכויות דומות לזוגות שנישאו כדת וכדין.

כאשר קיים הסכם חיים משותפים בין בני הזוג, הוא נותן בידיהם אסמכתא משפטית שמוכיחה כי הם אכן חיים כידועים בציבור.

לזוגות ידועים בציבור אותן הזכויות שזוגות נשואים נהנים מהן בהיבט של זכאות לקצבאות לסוגיהן ותנאי ירושה. היינו, גם זוגות החיים במעמד של ידועים בציבור, רשאים לרשת את רכושם של בני זוגם במקרה פטירה, בהתאם לחוקי הירושה בישראל. זאת, כמובן, בכפוף לכך שאין הוראות סותרות בצוואתו של בן הזוג.

באפשרותם גם לערוך מסמך שנקרא צוואה הדדית ומאפשר להם להוריש את רכושם זה לזה.

 

האם חתימה על הסכם חיים משותפים הכרחית למיצוי הזכויות?

כאשר לא נחתם בין בני זוג הסכם חיים משותפים בצורה מפורשת, על מנת להכריע בעניינים כגון חלוקת רכוש במקרה של פרידה, זכאות לירושה, או דמי מזונות, ידרש בית המשפט לבחון את אופי הקשר בין בני הזוג כדי שיוכל לקבוע מהן זכויותיו של כל אחד מהצדדים.

למשל, נשים ידועות בציבור, זכאיות על פי חוק לקבלת דמי מזונות מלאים במקרה של פרידה מבן זוגן.

 

מהם היתרונות בחתימה על הסכם חיים משותפים?

הסכם חיים משותפים מציע לזוגות החותמים עליו כמה יתרונות בולטים:

  1. מרגע חתימתו של הסכם חיים משותפים בין בני זוג בנוכחות עורך דין, הופכים בני הזוג באופן רשמי לידועים בציבור, עם כל הזכויות והחובות הנלוות לכך, מה שאומר שבכל הליך משפטי או מוסדי בו יהיו מעורבים – לטוב או לרע, לא יעלה הצורך לספק הוכחות נוספות מצידם לגבי מעמדם הזוגי וחבותם ההדדית. היינו, זוגיות של ידועים בציבור שקיבלה תוקף במסגרת חתימה על הסכם חיים משותפים, תוכר גם מול גורמים ממשלתיים כמו ביטוח לאומי, רשויות המס ומשרד הפנים. 
  2. הסכם חיים משותפים מעניק לבני הזוג ביטחון בכך שהמדינה ורשויותיה יכירו בעובדה שהם מנהלים משק בית במשותף ונחשבים כתא משפחתי לכל דבר ועניין – מה שמאפשר לבני הזוג גם להגיש בקשות לקבלת קצבאות. 
  3. הסכם חיים משותפים, כאמור, נועד להסדיר גם ענייני ממון בין בני הזוג: החל מטיפול בסוגיות מחיי היומיום כגון חלוקה של דמי שכירות מנכס משותף, בעלות ותנאי השימוש במתנות שבני הזוג קיבלו במשותף, או אופן החלוקה בנטל החובות שלהם, אם ישנם כאלו.
  4. בקצרה, הסכם זוגיות בא להסדיר כל מחלוקת העלולה להתעורר במקרה של פרידה של בני הזוג ופירוק משק הבית המשותף, ובאופן זה מציע חיסכון בזמן ועלויות במצב בו עשויה להידרש פניה להליכים משפטיים מורכבים ורגישים.
  5. הסכם חיים משותפים מאפשר לבני הזוג להסדיר גם נושאים הנוגעים לגידול ילדיהם המשותפים במקרה של פרידה, כמו: זכויות משמורת, הסדרי ראיה, דמי מזונות וכן הלאה.

 

הסכם חיים משותפים עורכים רק באמצעות עורך דין!

על מנת שהסכם חיים משותפים יעניק חלוקת זכויות הוגנת ומכבדת לשני הצדדים, חשוב לפנות לקבלת ייעוץ מקצועי מטעם עורך דין מנוסה הבקיא בעריכת הסכמי זוגיות.

עורך דין המתמחה בהסכמי חיים משותפים יידע כיצד לסייע לזוג להיערך משפטית למחלוקות שעלולות להתגלע במערכת היחסים ביניהם, כדי להובילו להסכמה בנוגע לדרכי הפתרון שישרתו את שני הצדדים באופן ראוי ומיטבי. המטרה בהסכמי חיים משותפים, כאמור, היא לחסוך מזוגות את הצורך בהליכים משפטיים מסורבלים, סבוכים, כואבים ויקרים, במקרה של פרידה.

זאת על ידי הסדרת כל הנושאים הרגישים מראש, לרבות אלו שבני זוג אינם בהכרח מעלים על דעתם כאשר הזוגיות ביניהם משגשגת. סיוע מעורך דין המתמחה בנושא הוא הדרך לבסס את החיים המשותפים שלכם בהווה, וליהנות משקט נפשי גם לגבי העתיד.

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי:
פתיחת הליך חדלות פירעון

חדלות פירעון, מצב בו יחיד או תאגיד מגיעים למצב שאין להם לשלם את חובותיהם, הוא מצב מורכב הכרוך באלמנטים משפטיים רבים. במאמר הבא נפרט אודות

קרא עוד »
חדלות פירעון

כאשר אדם או תאגיד מגיע למצב פיננסי שבו כלל ההתחייבויות והחובות שלו גדול מכלל נכסיו והוא אינו מסוגל לפרוע את חובותיו, הוא נמצא במצב שנקרא

קרא עוד »
הברחת נכסים

"הברחת נכסים" או "הענקה אסורה" והחוק מעמיד סעדים שונים לנושים החושדים כי החייב ביצע זאת כדי להתחמק מתשלום חובותיו, כפי שנסביר בהרחבה במסגרת המאמר הבא.

קרא עוד »
נושה מובטח

כאשר חייב יחיד או תאגיד מגיעים למצב שאין באפשרותם לפרוע עוד את חובותיהם כלפי נושיהם, הם נכנסים להליכי פשיטת רגל או בשמם העדכני מאז שנת

קרא עוד »
פתיחה
1
שלום וברכה
שלום,
איך אוכל לעזור?
Call Now Button